پایگاه آموزشی برق قدرت

پایگاه آموزشی برق قدرت

آموزش مطالب در زمینه برق قدرت (نیروگاه ها. پست برق و تجهیزات آن ، رله و ترانسفورماتور)
پایگاه آموزشی برق قدرت

پایگاه آموزشی برق قدرت

آموزش مطالب در زمینه برق قدرت (نیروگاه ها. پست برق و تجهیزات آن ، رله و ترانسفورماتور)

سیستم های خنک کنندگی در ترانسفورماتور



v      سیستمONAN   (روغن طبیعی – هوا طبیعی) :

در این سیستم ، هوا به طور طبیعی با سطح خارجی رادیاتورهای در تماس است و رادیاتورها به طور طبیعی با هوا خنک می شوند.همچنین گردش روغن در ترانسفورماتور نیز به طور طبیعی صورت می گیرد ؛ یعنی روغن گرم بالا می رود و روغن سرد ، جای آن را می گیرد .این نوع سیستم خنک کنندگی مختص ترانسفورماتورهای با قدرت کم است ؛ زیرا با افزایش قدرت ترانسفورماتور ، حرارت سیم پیچ ها زیاد می شود و روغن باید با سرعت بیشتری در تماس با هوای بیرون قرار گیرد و عمل خنک کنندگی با سرعت بیشتری انجام شود . از این نوع سیستم برای ترانسفورماتورهای قدرت تا MVA 30  مورد استفاده قرار می گیرد .

 

v      سیستم ONAF (روغن طبیعی – هوا اجباری) :

در این سیتم ، گردش روغن در داخل ترانسفورماتور به طور طبیعی صورت می گیرد ؛ ولی فن های نصب شده روی بدنه رادیاتورها ، سرعت تماس هوای خارج با بدنه رادیاتور را افزایش می دهد . لذا روغن سریعتر خنک می شود و طبعاً می توان توان ترانسفورماتور را بالا برد .

دمیدن هوا توسط فن ها می تواند به طور مداوم یا با فاصله تناوبی انجام شود ؛ بدین صورت که عملکرد فن می تواند تابعی از درجه حرارت روغن داخل ترانسفورماتور باشد و هنگامی که دمای روغن از حد معینی افزایش یافت ، فن ها به طور خودکار وارد مدار می شوند . البته هنگامی که درجه حرارت محیط خیلی بالا باشد ، ترانسفورماتور می تواند بدون سیستم فن و با خنک شدن طبیعی ، تقریباً تا دو سوم  توان نامی خود کار کند و در صورتی که بخواهیم با توان نامی کار کند ، باید فن ها شروع به کار کنند .

این نوع سیستم خنک کنندگی به طور وسیعی در ترانسفورماتورهای قدرت با توان بین 30 تا 60 مگا ولت آمپر مورد استفاده قرار می گیرد .

ادامه مطلب ...

آشنایی با ترانسفورماتور قدرت


در مقاله زیر سعی شده است اصول کلی کار ترانسفورماتورهای قدرت ، اجزای آنها ، کاربرد آنها و هر آنچه که برای شناختن ترانسفورماتور به آن نیاز دارید فراهم گردد. امیدوارم موجبات رضایت شما دوستان عزیز فراهم گردد.



دانلود


شرح مختصر نیروگاههای برق


در مقاله زیر سعی شده است اصول کلی کار نیروگاه ها و روش های تولید برق در آنها بصورت مختصر اما مفید شرح داده شود. امیدوارم موجبات رضایت شما دوستان عزیز فراهم گردد.



دانلود


آشنائی با ترانسهای CT & PT



استفاده از فایل زیر می توانید به طور کامل با CT & PT آشنا شوید. این فایل در ۳۱ صفحه آماده شده است.  امیدوارم مورد رضایت شما دوستان عزیز واقع شود. برای سفارش مقالات مورد علاقه خود کافیست به ما ایمیل بزنید تا در اسرع وقت نسبت به تهیه آن اقدام کنیم.


دانلود


کتاب آموزش سریع Matlab


این مجموعه در 6 فصل زیر گردآوری شده است و مباحث زیر را پوشش می دهد:






1. مفاهیم Matlab
2. ماتریس ها و دستگاه های معادلات جبری
3. ترسیم نمودارهای دو و سه بعدی
4. مشتق، حد، انتگرال و حل معادلات دیفرانسیل
5. تبدیل لاپلاس و معکوس آن
6. تبدیل فوریه و تبدیل Z





آموزش نرم افزار Protel DXP



سلام. دیگه این نرم افزار هایی که توی این پست گذاشتم آنقدر معروف هست که توضیح نمیخواد.





 

دانلود قسمت اول

دانلود قسمت دوم

دانلود قسمت سوم