پایگاه آموزشی برق قدرت

پایگاه آموزشی برق قدرت

آموزش مطالب در زمینه برق قدرت (نیروگاه ها. پست برق و تجهیزات آن ، رله و ترانسفورماتور)
پایگاه آموزشی برق قدرت

پایگاه آموزشی برق قدرت

آموزش مطالب در زمینه برق قدرت (نیروگاه ها. پست برق و تجهیزات آن ، رله و ترانسفورماتور)

سیستم خنک کنندگی ترانس قدرت



اصولا در ترانسهای قدرت در اثر القای متقابل سیم پچها ، تولید گرما و حرارت می شود که بسته به بار اعمالی به ترانس این گرما میتواند حتی منجر به آسیب دیدن سیم پیچ ها  شود . یکی از اجزای اصلی در خنک شدن ترانس ها روغن ترانس است که با توجه به ویسکوزیته آن و مدت زمان بهره برداری از ترانس میتواند نقش مهمی در خنک شدن ترانس داشته باشد . در ترانسهای با کار کرد بالا تر بدلیل رسوبات روغن و ناخالصی های موجود در آن میزان خنک شوندگی ترانس کمتر خواهد شد.عموما در ترانس ها با قدرت بالا ، از رادیاتورها استفاده میشود که در ترانسهای با قدرت 500 کیلو ولت آمپر به بالا تنها از پره های خنک شونده و در ترانسهای 1000 کیلو ولت آمپر به بالا از رادیاتورهایی که روغن  در آن به جریان می افتد استفاده می شود. در ترانسفورماتورهای با توان بالا و ولتاژ بالا از سیستمهایی چون فن های کنترل شونده و پمپ ها جهت خنک کردن ترانس استفاده میشود که به هر یک اشاره خواهیم کرد .

در ترانسهای قدرت با توان بالا از دتکتورهای دما استفاده میشود تا دمای روغن و سیم پیچ ترانس را تحت مراقبت داشته باشند . ترمومترهای روغن و سیم پیچ ، خود نیز دارای جزئیات زیادی هستند که انشاالله در مقالات بعدی به آن می پردازیم. این ترمومترها سنسورهای حرارتی دارند که دمای ترانس را تشخیص داده و با رسیدن به نقاط بحرانی فرمان به وصل مدارات خنک کننده و اگر باز هم جواب گو نباشد به رله های حفاظتی فرمان صادر می کنند تا نسبت به قطع ترانس از بار اقدام شود تا از صدمات احتمالی جلوگیری بعمل آید . میزان دمای ترانس قدرت در میزان جریان دهی آن موثر است یعنی با زیاد شدن دمای سیم پیچ ها تلفات زیاد شده و از ترانس بار کمتری را میتوان اخذ نمود . لذا سیستم خنک کنندگی ترانس در فصول گرم سال بسیار حائذ اهمیت می باشد.

ظرفیتی که برای ترانسفورماتورهای قدرت ذکر میشود با لحاظ در مدار بودن سیستم خنک کنندگی لحاظ می گردد مثلا شاهدیم که بروی پلاک یک ترانس ، ظرفیت به این شکل بیان شده است:  22500- 30000 KVA .  که با در مدار بودن سیستم خنک کنندگی     حد اکثر تا 30 مگا ولت آمپر ظرفیت ترانس خواهد بود . مشاهده میشود که با بکار آمدن سیستم خنک کنندگی میتوان تا 30% بیشتر از معمول از ترانس بار کشید . سیستمهای مختلفی در بکار گیری خنک شوندگی ترانس کاربرد دارد که آن هم بسته به موقعیت محل نصب ترانس و ارتفاع و میزان بار آن خواهد بود .

ادامه مطلب ...

رله های حرارتی و مکانیکی ترانسفورماتور های قدرت



با گسترش سریع و به هم پیوستگی شبکه برقرسانی لزوم نظارت و کنترل در قسمتهای مختلف تولید، انتقال و مصرف از مراکز کنترل غیر قابل اجتناب است. مراکز کنترل با عنوان مراکز دیسپاچینگ وظایف فوق را به عهده دارند. این مراکز لازم است با استفاده از ابزاری قوی این وظیفه مهم را انجام دهند. این ابزار باید بتواند اطلاعات سیستم تحت کنترل را به بهترین وجه جمع آوری کرده و پس از پردازشهای اولیه و دسته بندی آنها توسط یک سیستم انتقال اطلاعات مطمئن این اطلاعات را به طور مستمر و بدون کمترین خطا به مراکز کنترل (دیسپاچینگ) منتقل نمایند تا اطلاعات مورد نظر در این مراکز به طور کامل تجزیه و تحلیل شده و فرمان مناسب و لازم در مورد آنها صادر گشته و توسط همان ابزار به سیستم منتقل و اجرا گردد. مجموعه این ابزار را با عنوان سیستم SCADA می شناسیم و به طور کلی سیستم اسکادا شامل سه بخش اساسی می باشد که عبارتند از: سیستم محلی، سیستم ارتباطی و مرکز کنترل. همانطوریکه همه ما می دانیم برای حصول نتایج و عملکرد بهتر دستگاههای مختلف  یک سری لوازم حفاظت و اندازه گیری بروی این  تجهیزات نصب و استفاده می گردد و با توجه به حساسیت دستگاه و قیمت آن از لوازم و ابزار دقیق و قابل اطمینان استفاده  می شود. در ترانسفورماتور های قدرت که ارزش بسیار بالایی دارند و نیز قیمت بسیار بالای آنها از رله های کنترل کننده وضعیت ترانسفورماتور استفاده میشود که بروی خود ترانس نصب هستند و عملکردی ساده اما حیاتی و دقیق دارند که علاوه بر اطمینان بخشی به کارایی ترانس ، درصد رخداد اشکالات کاذب توسط این نوع رله ها و کنترل کننده ها تقریباً صفر است ؛ چرا که با بوجود آمدن هر قطع ناخواسته ترانسفورماتور های قدرت چه در بخش انتقال و چه در بخش فوق توزیع خسارات هنگفتی را به سیستم برق رسانی و مصارف تجاری و صنعتی  وارد می آورد . لذا شناخت این نوع کنترل کننده ها و طرز رفتار و عملکرد آنها بروی ترانسفورماتورهای قدرت ضروری خواهد بود و بر آن شدیم که به برخی از این رله های پر کاربرد اشاره کنیم و تحلیلی گذرا بر عملکرد آن داشته باشیم .

رله هایی که بروی ترانسفورماتورهای قدرت نصب می شود از این قرار است :

ترمومتر روغن

ترمومتر سیم پیچ

رله فشاری

رله بوخهلتس

رله جانسون ( تپ چنجر )

ادامه مطلب ...

ارتباطات در ایستگاههای قدرت



با توجه به اینکه سیستم  اسکادا شامل تکنولوژی نوینی در فرایند ارتباطی میان ایستگاههای قدرت در صنعت برق می باشد لذا در ذیل مختصرا به توضیح این سیستم پرداخته و در خلال آن به ابعاد مختلف کاری آن می پردازیم.

 

مراکز اسکادا- SCADA)Supervisory Control & Data Acquisition)

 

با گسترش سریع و به هم پیوستگی شبکه برقرسانی لزوم نظارت و کنترل در قسمتهای مختلف تولید، انتقال و مصرف از مراکز کنترل غیر قابل اجتناب است. مراکز کنترل با عنوان مراکز دیسپاچینگ وظایف فوق را به عهده دارند. این مراکز لازم است با استفاده از ابزاری قوی این وظیفه مهم را انجام دهند. این ابزار باید بتواند اطلاعات سیستم تحت کنترل را به بهترین وجه جمع آوری کرده و پس از پردازشهای اولیه و دسته بندی آنها توسط یک سیستم انتقال اطلاعات مطمئن این اطلاعات را به طور مستمر و بدون کمترین خطا به مراکز کنترل (دیسپاچینگ) منتقل نمایند تا اطلاعات مورد نظر در این مراکز به طور کامل تجزیه و تحلیل شده و فرمان مناسب و لازم در مورد آنها صادر گشته و توسط همان ابزار به سیستم منتقل و اجرا گردد. مجموعه این ابزار را با عنوان سیستم SCADA می شناسیم و به طور کلی سیستم اسکادا شامل سه بخش اساسی می باشد که عبارتند از: سیستم محلی، سیستم ارتباطی و مرکز کنترل.

ادامه مطلب ...

ترانسفورماتور زمین و کمکی (Ground Transformer )


درحال حاضر، نقطه صفر (نوترال) اغلب شبکه‌های فوق توزیع و انتقال به طور مستقیم و یا ازطریق یک وسیله محدودکننده جریان زمین می‌شوند. در سیستمهایی که نقطه صفر آنها زمین نشده باشد، درشرایط بروز اتصال کوتاه نامتعادل، مانند اتصالی فاز به زمین، ولتاژ فازهای سالم می‌تواند آنقدر افزایش یابد که سبب ایجاد قوس الکتریکی بین قسمتهای برقدار تأسیسات و زمین و درنتیجه ازبین رفتن تجهیزات سیستم وعایق‌بندی آن شود لذا می‌بایستی نقطه صفر سیستم به زمین اتصال یابد .

به طورکلی سه هدف عمده در استفاده از ترانسفورماتور زمین مدنظر است :

1- محدودنمودن جریان اتصال کوتاه تک‌فاز

2- ثابت نگه‌داشتن ولتاژ نقطه صفر

3- ایجاد نقطه صفر مصنوعی برای اتصال مثلث طرف ثانویه یا ثالثیه ترانسفورماتورهای قدرت

ادامه مطلب ...

مقالات درخواستی اعضای اصلی سایت ...

با عرض سلام و احترام

مقالات دیگری که برایتان بر روی سرور سایت آپلود کردیم ، در مورد ترانسفورماتور جریان ( CT )  و استخراج از معادن زیرزمینی و سیستم های هوشمند آن میباشد که در سایت Science Direct  موجود میباشد و به درخواست دوستان عزیزمان آقایان اشکان شاه حسینی و مهدی شماعی زاده بر روی سایت قرار گرفته است....

امیدوارم مورد رضایت شما دوستان همیشه همراه ، واقع شود.

 

با سپاس و احترام

حسین محمدنژاد

 

ترانسفورماتور جریان

دانلود از سرور اول

دانلود از سرور دوم

 

استخراج از معادن زیرزمینی و سیستم های هوشمند

دانلود از سرور اول

دانلود از سرور دوم

 

کاهش جریان هجومی ترانسفورماتور سه فاز

 



با عرض سلام و درود

امروز مقاله ای با عنوان کاهش جریان هجومی ترانسفورماتور سه فاز  را برایتان بر روی سرور سایت آپلود کردیم.

امیدوارم مورد رضایت شما دوستان همیشه همراه ، واقع شود.

 

 

با سپاس و احترام

حسین محمدنژاد

 

دانلود از سرور اول

دانلود از سرور دوم